Zorgen over privacy in perspectief

Voor de invoering van de nieuwe regels omtrent privacy in mei 2018 bleken veel scholen en hun besturen zorgen te hebben en zelfs bang te worden. Op zich was dit begrijpelijk, omdat er veel misverstanden bestonden én omdat er heel veel partijen bezig waren om angst te zaaien. En niets verkoopt beter dan angst.

De een na de andere onheilstijding stond in de kranten en kwam op het nieuws. “Niets mag meer en als je iets doet dat niet mag krijg je een hoge boete” dat was zo’n beetje de teneur. Nu, na een half jaar, blijkt dit allemaal reuze mee te vallen en vindt Scholen met Succes het tijd geworden om rustig op de materie in te gaan en om zorgen weg te nemen.

Over normaal gebruik en misbruik

De nieuwe regels betreffende de privacy zijn Europees. Ze gelden in heel Europa, hebben betrekking op alle bedrijven die in Europa zaken doen en gelden voor alle organisaties die persoonsgegevens gebruiken om hun normale werk te doen.

De motor achter deze Europese aanpak was Duitsland, een land waar privacy van burgers hoog in het vaandel staat. Men is daar zeer beducht voor misbruik van persoonsgegevens en dat is niet verwonderlijk, gezien het verleden. Daarom lijken de regels ook zo streng.

De kern van de zaak is dat er geen misbruik gemaakt mag worden. Dat lijkt logisch, maar toch is het verstandig om dat eens even goed op ons in te laten werken. Wat is misbruik precies?

In deze tijd met overal en altijd aanwezige digitale apparaten is het verzamelen van data heel erg makkelijk geworden en we doen daar eigenlijk allemaal aan mee. We gebruiken allemaal Google als zoekmachine, delen van alles en nog wat met Facebook en lopen de hele dag met een krachtige computer in onze broekzak of tas rond. De smartphone van vandaag is, zoals we ons nu beginnen te realiseren, vele malen krachtiger en sneller dan de grootste computer van pak hem beet 20 jaar terug.

Alle digitale apparaten die wij gebruiken en alle apps die ons leven makkelijker maken slaan data op. Wie we zijn, wie we kennen, waar we lopen of rijden, wat we doen, waarnaar we zoeken en wat dies meer. Al die data worden geanalyseerd, worden gecombineerd en worden verkocht.

Dat klinkt eng, omdat misbruik op de loer ligt.

En daarom is het juist ontzettend goed dat de nieuwe Europese regels er zijn. Deze nieuwe regels verbieden misbruik, kwetsbare groepen worden extra beschermd en alle Europese burgers krijgen middelen in handen om in actie te komen. Misbruik tegengaan en stoppen met hoge boetes is het doel. Wie zijn eigenlijk de partijen die misbruik (willen) maken?

Scholen? Nee, natuurlijk niet. Scholen hebben gewoon persoonsgegevens nodig om hun werk te doen. Scholen gebruiken persoonsgegevens op een normale manier. Het zijn veel meer de grote technologiebedrijven en de datahandelaren die moeten oppassen. De Googles en Facebooks van deze wereld worden onder de loep gelegd en zijn in het vizier gekomen van de toezichthouders.

Er is namelijk een verschil tussen (normaal) gebruik en (verboden) misbruik.

 

Ton Veldhuis

Gepubliceerd in Columns.