Thuisonderwijs aan kleuters

Thuisonderwijs aan kleuters. Hoe zorg je ervoor dat dat leuk en vooral te doen blijft, voor ouder en kind? De komende week volgt een reeks blogs waarin we ons in het bijzonder richten op kleuters. Er volgen laagdrempelige en down-to-earth spellen/opdrachten/klusjes die een ouder helpt om zijn of haar kleuter klaar te stomen voor groep 3.

Thuisonderwijs leuker en behapbaar maken, maar waarom?

Thuisonderwijs kleuters

Thuisonderwijs doet een beroep op leerkrachten, kinderen en ook op ouders. Uit ons onderzoek onder ouders blijkt onder andere dat ouders minder energie hebben en meer stress ervaren. Dat daaruit ook een duidelijke trend te zien is in het verminderde plezier van kinderen in schoolwerk is daarin cruciale factor.

Dit roept natuurlijk vragen op. Hoe kunt u ervoor zorgen dat kinderen meer plezier krijgen in hun schoolwerk en dat ze zichzelf beter vermaken? Welke pragmatische laagdrempelige tips kunnen we aan ouders geven zodat ouders minder stress ervaren, meer energie krijgen en misschien wat minder ondersteuning hoeven te geven aan hun kinderen?

Dit zijn zomaar wat vragen die ouders hebben nu ze zelf hun kleuter moeten onderwijzen en ondertussen misschien ook optimaal moeten presteren naar hun eigen werkgever. Daarom volgt in deze blogreeks meer over hoe een ouder thuis de ontwikkeling van een kleuter spelenderwijs kan stimuleren, waarbij het leuk én te doen blijft voor ouder en kind.

Dit komt u te weten in onze blogreeks over thuisonderwijs

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Allemaal ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de verdere schoolloopbaan van kleuters. Ik zou zeggen: doe inspiratie op en schroom niet om deze ideeën door te geven aan ouders.

Pissebedden zoeken
Annemarije van rijn

Annemarije van Rijn werkt bij de Lerende School, het onderwijsadviesbureau van Scholen met Succes. De Lerende School ondersteunt ontwikkelingsgericht leren waarin spel de leidende activiteit is. Beredeneerd werken op een manier die direct aansluit bij het leren van jonge kinderen.

Gepubliceerd in De Lerende School.