Thuisonderwijs: voorlezen

De scholen zijn weer begonnen; tijd voor ontspanning! Deze blog is gericht op even samen ontspannen. Een kind kan enorm genieten van verhalen. Spoiler alert: een kind leert er nog een hoop van ook!

Genieten en leren van taal

Kinderboeken… aan keuze niets te kort. In de bibliotheek, in de winkel en misschien zelfs in de boekenkasten op straat kun je aan kinderboeken komen. Fijn dat dat aanbod zo breed is, want voorlezen is goed voor de ontwikkeling van een kind.

 

“Hé, dat woord ken ik niet? Wat is dat dan?”

Met voorlezen leert een kind nieuwe woorden kennen en begrijpen dat zinnen uit woorden bestaan. Door voor te lezen komt een kind tot de ontdekking dat een verhaal gevormd wordt door woordjes en zinnen. En het leuke is dat je er zelfs grapjes en rijmpjes mee kunt maken! Als kinderen plezier hebben in voorlezen en boeken krijgen ze interesse in letters, woorden, zinnen, lezen en verhalen.

 

“Het verhaaltje is nu bijna afgelopen…”

Ieder verhaal heeft een inleiding, middenstuk en slot, ook wel een begin en een eind. Met voorlezen leert een kind dat er structuur in de verhalen zit.

 

“Wauw, die paarse olifant is mooi, kunnen we die een keer zien in de dierentuin?!”

Het voorlezen van fantasieboeken is belangrijk en goed. Fantasie stimuleert de creativiteit van een kind. Die creativiteit heeft een kind nodig bij het uiten en vormgeven en rollenspel, maar ook om problemen op te lossen en ideeën te bedenken. Dit zijn handige vaardigheden voor in de verdere schoolloopbaan om bijvoorbeeld reken- en taalproblemen op te lossen.

 

“En toen had de mol op zijn hoofd gepoept, haha!”

Een oudere kleuter is goed in staat om na het lezen van een boek te vertellen waar het over gaat. Kleuters leren zo het verhaal na te vertellen en samen te vatten. Dit zijn handige vaardigheden voor begrijpend lezen op school. Het navertellen van een verhaal is bovendien goed voor de taalontwikkeling van een kind. Kinderen leren zo om in eigen woorden iets na te vertellen en uit te leggen aan een ander.

 

Handige voorleestips

  • Laat een kind meekijken in het boek tijdens het voorlezen. Plaatjes ondersteunen het verhaal en zo begrijpt een kind het verhaal en de structuur van het verhaal beter. Bovendien leert een oudere kleuter letters herkennen.
  • Schenk aandacht aan de titel, de achterkant en de samenvatting op de rug van het boek en heb het even over de schrijver van het boek. Kinderen vinden dat niet alleen leuk om te weten. Op deze manier snapt een kind ook hoe een boek is gemaakt en wat er bij een boek hoort.
  • Vraag een kind waar het verhaal over ging. Dan leert een kind een verhaal in eigen woorden over te brengen.
  • Voorleesmomenten zijn vaak goed in te plannen in de dag structuur. Bij het naar bed gaan, tijdens het tussendoortje en/of na de lunch.

 

Luisterboeken gebruiken

Er zijn voldoende luisterboeken. Ze zijn te vinden op cd, maar tegenwoordig ook op Spotify en Youtube. Leuk om in te zetten! Natuurlijk is het wel anders dan voorlezen. Een kind kijkt niet mee in het boek, ziet geen plaatjes en kan niet “meelezen” met de letters.

 

 

Ontspannen maar…!

Voorlezen is ontspannen voor ouder en kind. Bovendien leren kinderen er een hoop van en doen ze vaardigheden op die later nodig zijn om te leren lezen, schrijven en rekenen.

 

Leuke kinderboekentips:

  • Jip en Janneke – Annie M.G. Schmidt
  • Hé, wie zit er op de WC – Harmen van Straaten
  • De mooiste vis van de zee – Marcus Pfister
  • Van wie zijn deze billen? – Thorsten Saleina
  • De Archeoloog – Liesbet Slegers
  • Rupsje Nooitgenoeg – Eric Carle
  • Hoe voel jij je?
  • Waar is Momo? – Andrew Knapp

 

Annemarije van rijn

Annemarije van Rijn werkt bij de Lerende School, het onderwijsadviesbureau van Scholen met Succes. De Lerende School ondersteunt ontwikkelingsgericht leren waarin spel de leidende activiteit is. Beredeneerd werken op een manier die direct aansluit bij het leren van jonge kinderen.  

Gepubliceerd in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *