model 21e eeuwse vaardigheden

Samenvatting Onderzoek SLO: 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs

In het huidige onderwijsdebat is er veel aandacht voor het onderwijs van de toekomst. De discussie richt zich onder meer op de vraag welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende maatschappij. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer ‘21e eeuwse vaardigheden’. Het betreft generieke […]

Wat doen we nou eigenlijk KindVak maart april 2016

Wat doen we nou eigenlijk?

Kritische ouders en bevolkingskrimp zorgen ervoor dat het basisonderwijs competitiever wordt. Een zakelijke blik op imago, communicatie en marketing kan  een verschil maken in het voortbestaan of het verdwijnen van een school, vinden marketingdeskundigen gespecialiseerd in het basisonderwijs. ‘Goed onderwijs verkoopt zichzelf niet meer.’ Lees het hele artikel in Kindvak: KindVak Maart/April 2016.pdf.

Profileren kan prima vanuit de klas

Profileren kan prima vanuit de klas

De meeste schoolleiders realiseren zich tegenwoordig wel dat ze hun school in de markt moeten zetten. Zonder leerlingen geen school. Maar lerarenteams zijn vaak meer naar binnen gericht, merkt Ronald Dulmers, eigenaar van Scholen met Succes – een onderzoeks- en communicatiebureau voor het onderwijs. Niet erg, vindt hij. “Profileren kan prima vanuit de klas.” Lees […]

Hoe vindbaar

PO Management – Hoe vindbaar is de website van uw school

In maart verscheen in PO Management het artikel “Hoe vindbaar is de website van uw school?”, met daarin een stappenplan voor het verbeteren van de vindbaarheid van de site van uw school. Lees het artikel hier (PDF), of ga direct naar de uitgebreide versie van het artikel ‘SEO: De website van uw school beter vindbaar […]

Marktgerichte school heeft de toekomst

Marktgerichte school heeft de toekomst

We weten inmiddels allemaal dat veel basisscholen de komende jaren met een krimpsituatie geconfronteerd zullen worden. Uit recente cijfers van het CBS en de AOB blijkt het voortbestaan van maar liefst 900 scholen te worden bedreigd. Directies en besturen beraden zich dan ook op mogelijke maatregelen om negatieve effecten van een leerlingdaling op te vangen. […]

Profileren met Social Media

Profileren met social media

Social media worden steeds populairder onder jonge kinderen. 70% van alle leerlingen in groep 8 maakt wekelijks gebruik van social media. Scholen hebben vaak het gevoel ‘iets te moeten doen met social media’ maar weten niet goed wat en hoe ze dat moeten doen. Jammer, want met social media zet je de school op de […]