Nationale dag van de Muziek

Vandaag (24 maart) is het in Nederland de Nationale dag van de Muziek. Op deze dag staan we stil bij alles wat muziek inhoudt, doet en verspreidt. Zo is muziek een mooie manier om je gevoelens te uiten en boodschappen over te dragen. Ook kan er troost worden gevonden in muziek, of kan het je opbeuren.

Muziekonderwijs is natuurlijk goed voor de muzikale ontwikkeling van kinderen. Maar het is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling. Het herkennen van melodische en ritmische patronen draagt bij tot het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht, wat helpt bij bijvoorbeeld rekenen. Ook zorgt het voor betere neurale verbindingen in de hersenen en worden allebei de hersenhelften gebruikt bij het leren van klanken en ritmes.

Op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling kun je een hoop met muziekonderwijs. Muziek kan heel goed emoties oproepen. Zet eens muziek op in de klas en vraag wat het oproept bij de leerlingen. Vinden ze het mooi, verdrietig, spannend of voelen ze er iets anders bij? Kinderen leren hierdoor hun emoties te benoemen en te uiten en begrijpen elkaar daardoor ook beter.

Uiteraard draagt muziekonderwijs ook bij aan de creativiteit. Vooral tijdens het improviseren op muziekinstrumenten en het componeren wordt het oplossend vermogen van de hersenen aangesproken. Daarnaast moet je ook goed kunnen samenwerken om samen muziek te maken, je moet goed luisteren en inspelen op elkaar!

Natuurlijk is samen muziek maken ook gewoon heel erg leuk. Dus ga vooral experimenteren met verschillende vormen van muziekonderwijs.

Benieuwd hoe er gedacht wordt over het muziekonderwijs bij u op school? Voeg dan een vraag toe aan de Tevredenheidspeilingen.

Gepubliceerd in Nieuws.