Een Tevredenheidspeiling, zo werkt dat

Een Tevredenheidsonderzoek aanvragen, hoe gaat dat in z’n werk? Hieronder wordt het proces beschreven!

Het is maandagochtend 10 uur als de telefoon gaat. Het is Anja, de directeur van De Regenboog. Zij is benieuwd waar de ouders, leerlingen en medewerkers van haar school tevreden over zijn en vooral ook naar wat zij noemen als verbeterpunten.
Ze heeft erover nagedacht om hier zelf een vragenlijst voor te ontwikkelen, maar vond het maken van een volledige vragenlijst toch te veel tijd kosten. En dan moet er natuurlijk ook nog iets gebeuren met alle resultaten. Pfoe, dat kon ze er niet bij hebben, nu er al zoveel geregeld moest worden om de kinderen weer gewoon naar school te kunnen laten komen.

Gelukkig vond ze Scholen met Succes na een tip van een collega.

Erg blij was ze met de optie om eigen vragen aan onze standaardlijst toe te voegen. Ze had namelijk zelf al wel wat vragen bedacht die ze wilde stellen, maar dit kon nog niet door voor een volledige lijst.

Charlotte helpt Anja op weg. Samen bespreken ze alle mogelijkheden en stemmen een planning af. Als Anja in het proces ergens tegenaan loopt, is Charlotte er om haar te helpen.
Zodra de vragenlijst af is, is er voor haar nog één keus te maken. Wil ze de vragenlijsten uitzetten op papier, of toch liever online?
Anja besluit om de lijsten voor de leerlingen en medewerkers online klaar te laten zetten. Dit gaat Sylvia voor haar regelen.
Sylvia zorgt ervoor dat de medewerkers allemaal een mail krijgen met een persoonlijke link naar de vragenlijst. Met deze persoonlijke link kunnen medewerkers zelf bepalen wanneer ze de lijst in willen vullen en of ze dat in één keer willen doen of liever in etappes.
Ook zorgt Sylvia voor een link voor de leerlingen. De ICT’er kan deze klaarzetten op de schoolcomputers, waardoor het extra makkelijk is voor de leerlingen om de vragenlijst in te vullen.

Voor de ouders wil Anja de vragenlijst liever op papier. Daar doen wij niet moeilijk over!
Liesbeth en Josephine gaan voor Anja aan de slag. De vragenlijsten worden geprint en verpakt in enveloppen in een grote doos. Hier hoeft Anja niets voor te doen, het enige wat zij moet regelen is het uitdelen van de lijsten aan de ouders. Dit regelt ze door alle oudste kinderen een envelop mee naar huis te geven, dan zijn de enveloppen meteen op de goede plek!

Tijdens de afnameperiode wordt er wekelijks contact opgenomen met Anja om te bespreken hoe de respons ervoor staat. Alle vragen die Anja nog heeft, kunnen nu mooi beantwoord worden.
Na drie weken wordt Anja gebeld met de vraag of de onderzoeken afgesloten kunnen worden. Iedereen die de vragenlijst online in kon vullen, heeft dit gedaan. Ook heeft Anja bijna alle enveloppen terug van de ouders. Er wordt besloten dat Anja nog een laatste oproep doet in de nieuwsbrief, zodat de ouders die dit nog willen de vragenlijst in kunnen komen leveren.

Als alle vragenlijsten bij ons op kantoor binnen zijn, kunnen we beginnen met de rapportages maken.
Josephine is begonnen met de vragenlijsten van de ouders inscannen. Zorgen dat de lijsten goed door de scanner gelezen worden is een secuur werkje, daarom neemt Josephine hier ruim de tijd voor. Als alle vragenlijsten ingescand zijn, kan Josephine beginnen aan de rapportage.
Liesbeth is ondertussen bezig met de rapportages van de leerlingen en medewerkers. Alle gegevens worden verwerkt en de rapportages geven mooi weer hoe tevreden iedereen op dit moment al is en wat er nog verbeterd zou kunnen worden.

Anja is hartstikke blij met deze overzichtelijke rapportages! En hoe fijn is het dat ze er eigenlijk helemaal geen omkijken naar had?

Nu kan Anja mooi aan de slag met de resultaten. En als ze toch niet helemaal begrijpt hoe de resultaten gelezen moeten worden, of als ze iemand nodig heeft om te sparren over de rapportages, kan ze gewoon een gratis adviesgesprek inplannen bij Scholen met Succes!

Gepubliceerd in Nieuws.