Thuisonderwijs en de sfeer in het gezin

Wat vinden ouders positief bijdragen aan de sfeer in het gezin? Hoe ervaren ouders deze periode van samenzijn met kinderen? Welke wegen slaan ouders in om om te gaan met deze nieuwe situatie? Dat en meer in dit artikel.

 

Een kijkje in opmerkingen van ouders

De afgelopen maand heeft Scholen met Succes 2x een peiling over thuisonderwijs gehouden bij het landelijk ouderpanel (met ca 2500 ouders). Naast de resultaten, die op onze website zijn gepubliceerd, hebben de ouders meer dan 150 pagina’s aan opmerkingen en antwoorden op open vragen gegeven. In deze blog een bloemlezing uit de honderden antwoorden op de vraag wat men positief of negatief vindt bijdragen aan de sfeer in het gezin.

 

Uit het onderzoek: Meer rust én meer stress

De 773 ouders van ons ouderpanel (30% respons) geven aan dat er, sinds het begin van de schoolsluiting medio maart, meer rust in het gezin heerst, en dat alles soepel doorloopt. Tegelijkertijd geeft 38% van de ouders aan stress te ervaren. Dat is een stijging van 5% in vergelijking met de meting in de eerste week.  In dezelfde periode is het energieniveau van de ouders met 10% gedaald.

 

Rust en samenzijn

Veel ouders uit het panel benadrukken dat de rust en het samenzijn als prettig wordt ervaren. Ze zien het als een kans om de relatie met de kinderen en met elkaar te intensiveren. Ouder beseffen dat deze periode op de kinderen (en ook op de ouders) een onvergetelijke indruk van betekenis achterlaat. Dat vergeten de kinderen nooit meer.

 

“De rust in de ochtend is fijn. We hoeven nu niet meer een uur lang op hoog tempo alles klaar te maken om te gaan werken. We kunnen nu elke dag rustig ontbijten met het hele gezin om daarna nog steeds op de juiste tijd aan te slag te gaan.”

 

“Positief is dat ik meer tijd samen doorbreng met mijn dochter en dat ik meer mee krijg van de taken op school in verband met het thuis huiswerk maken.”

 

“Ik ben eerder ‘thuis uit mijn werk’ en zie de kinderen meer. Het is wel fijn om wat meer tijd met de kinderen door te brengen. Zonder al teveel extra verplichtingen, naast werk en schoolwerk natuurlijk. Je brengt veel tijd met elkaar door en dat ervaar ik wel als positief.”

 

“Even geen volle agenda’s, geen afspraken buiten de deur, geen “strakke” planningen, geen “getaxi” naar sportclubs/school/arts/ortho/open dagen/stad, we hoeven niet meer te haasten. Voor alles geldt nu… heel veel minder drukte! super fijn eigenlijk. Weinig dat moet…”

 

“We doen alles samen, waar we normaal de dagen gescheiden van elkaar doorbrengen. En eigenlijk knappen wij daar allemaal van op. Wij zien het als een bijzondere periode waar de kinderen later hopelijk met een goed gevoel op terug kijken: toen hadden papa en mama heel veel tijd voor ons. Desondanks is het passen en meten met ons eigen werk. Gelukkig hebben wij beiden werkgevers die mee denken en bewegen. De kids zijn het belangrijkste nu.”

 

Nieuw ritme en stress

Ouders geven ook aan dat het in het begin erg wennen was en dat ze ook in het nieuwe ritme moesten komen. Dat lijkt velen goed te lukken, al kost het verdelen van aandacht veel energie en levert het omgaan met wisselende rollen ook stress op.

“De angst en voorzichtigheid voor vrienden en mensen op straat en de ellende op het journaal maken soms wel verdrietig. Vooral voor ons. De kinderen doorzien de zwaarte niet helemaal en vinden het jammer maar ook gezellig.”

 

“In het begin hadden we moeite met de logistieke uitdagingen (kamer- en “device” bezetting). We moesten veel nieuwe programma’s en apps installeren en er kwam veel verwarrende informatie van de scholen op ons af. Het was overal een beetje chaotisch en wennen.”

 

“Het was eerst een enorme uitdaging om de gezamenlijke dagplanning van vijf mensen goed te krijgen, maar we hebben nu de draai gevonden. Het helpt dat de drie scholen van onze kinderen nu ook hun draai hebben gevonden en iedereen op alle platforms succesvol is ingelogd en zijn weg kent. Zowel bij de leraren, als bij de kinderen en de ouders zit er nu een beetje routine in, en dat geeft rust.”

 

“Het helpt dat we bewust een keer per dag samen een spelletje spelen of een film of serie kijken. Ook gaan we iedere dag samen naar buiten om te wandelen, te skaten of te fietsen. Positief is dus voor ons ook dat we op verantwoorde manier naar buiten kunnen en niet de hele dag opgesloten zitten. Positief is ook dat de kinderen af en toe ook langer kunnen slapen en dus meer hun eigen ritme kunnen volgen.”

 

“Thuiswerken en thuisscholing zijn lastig te combineren. Al hoewel met de tijd de kinderen langzaam in ritme groeien. Wel veel aspecten te managen: schooltaken, sport, mentale rust vinden, creatief bezig zijn, werk, huishouden, zorg ouders. Ook een uitdaging: schermtijd tot acceptabel niveau beperken. Het is verleidelijk te denken dat gezien de situatie meer schermtijd logisch is, maar moet opletten dat het niet teveel wordt.”

 

“Lastig; zorgen dat kinderen voldoende sociaal contact kunnen onderhouden. Niet alle andere ouders zijn even proactief in het meedenken en meewerken aan speelafspraken. Sommige ouders zijn erg beschermend. Smartphones met video bellen zijn belangrijk voor contact met familie en vriendjes.”

 

“Negatief is dat ik nu thuis moet werken terwijl de rest van het gezin dat vergeet en er vanuit gaat dat ik ook de juf, de vrouw, de huishoudster en de liefhebbende moeder ben. Is wat veel van het goede.”

 

Omgaan met nieuwe situatie

Ouders erkennen de verhoogde stress en zoeken wegen om daar mee om te gaan. Een duidelijke structuur en gerichte ondersteuning van de school speelt daarbij een belangrijke rol, maar ook eigen creativiteit en besef van de bijzondere situatie helpen mee om ontspanning te vinden in spannende tijden.

 

“Ik ben een alleenstaande moeder en werk parttime. Ik kan vanuit huis werken, maar de combinatie eigen werk, helpen met schoolwerk, lichaamsbeweging zorgt ervoor dat Ik meer uren moet maken om mijn eigen werk af te krijgen. Ik kan met niemand taken verdelen. Dat is gewoon heel zwaar. Heb nu helemaal geen eigen tijd meer om even te ontspannen.”

 

“Ik geef vier kinderen thuisonderwijs en ervaar hierbij wel stress. De kinderen hebben het soms moeilijk, omdat we wel veel schoolwerk krijgen. Het helpt erg als meesters en juffen met de kinderen bellen.”

 

“We doen wat ‘water bij de wijn’ en gaan niet van alles een punt maken: regels wat losser handhaven, compassie hebben voor de kids als ze even niet zo goed in hun vel zitten; minimaal 2 (of meer) uren buiten laten spelen (strand, park, stoep). Gelukkig krijgen we leuke opdrachten van school! Go with the flow: accepteren dat ene dag beter gaat dan de andere. We hebben productieve dagen en dagen dat het wat minder gaat.”

 

“Lastig om de balans te vinden tussen controle houden/ juf zijn en het gezellig houden. Op vrijdag wordt hier nauwelijks nog aan school gewerkt. De koek is dan echt op. Ikzelf vind het thuis werken erg moeilijk.”

 

“School en thuiswerken is stressvol. Kinderen die aan het videobellen zijn en zelf tegelijkertijd met een klant bellen. Ook op een vrije dag ben je eigenlijk de hele tijd bezig met helpen en controleren van schooltaken zodat je nog niet vrij bent. Het huis is met 5 man thuis niet schoon te houden, dus ook daar hebben de kinderen taken gekregen zoals stofzuigen van eigen kamer en wasmachine uitruimen, tafel dekken etc.”

 

“Duidelijke afspraken en planningen helpen voor rust, structuur en een goede sfeer. Ook regelmatig naar buiten gaan met elkaar om een stukje te lopen helpt. Verder doen de kinderen verschillende dingen om mee te kunnen helpen in de maatschappij, bijvoorbeeld door bloemen neer te zetten in een seniorenflat en taarten te bakken voor mensen in vitale beroepen. Dat geeft ze een gevoel van ‘er iets aan kunnen doen’ en dat helpt weer om goed met de situatie om te gaan. Ook de positieve feedback die ze daarop krijgen doet ze duidelijk goed.”

Gepubliceerd in Nieuws en publicaties.