Tips voor Thuisonderwijs

Wat vinden ouders goed gaan in het thuisonderwijs? Welke tips hebben ze voor de juf of meester van hun kind? Dat en meer in dit artikel.

Een kijkje in opmerkingen van ouders

Legenda: oranje balk is tweede peiling (727 ouders). Rechts van de streep is eens, links van de streep is oneens.

De afgelopen maand heeft Scholen met Succes 2x een peiling over thuisonderwijs gehouden bij het landelijk ouderpanel (met ca 2500 ouders). Naast de resultaten, die op onze website zijn gepubliceerd, hebben de ouders meer dan 150 pagina’s aan opmerkingen en antwoorden op open vragen gegeven. In deze blog een bloemlezing uit de honderden antwoorden op de vraag of men nog tips heeft om het thuisonderwijs te verbeteren

 

Ondersteuning door school

In de eerste week van de schoolsluiting kopten we nog dat 73% van de ouders uit ons ouderpanel tevreden was over de ondersteuning vanuit school, maar na ruim een maand is dat gedaald naar 65%.

 

Het thuisonderwijs is groeiende. Continu worden verbeteringen aangebracht. Soms op initiatief van kinderen, soms van ouders en soms vanuit school. Ik ben onder de indruk van wat de juffen en meesters doen.

 

Het zou fijn zijn als er soort interactieve lessen komen voor de kinderen, daar zijn plenty online programma’s voor.

 

Huiswerk op papier werkt beter dan via scherm. Misschien is afwisseling beter en kan school ons papieren opdrachten toesturen, of kunnen we die zelf ophalen of zelf uitprinten…

 

Zoveel mogelijk duidelijkheid over welke lessen kind per dag moet doen. Als kinderen veel moeite hebben met aanpassen aan nieuwe situatie, wordt elke “vaagheid” in de taakstelling aangegrepen om werk niet te doen.

 

Verder lijken veel juffen toch graag hun “juffelijke” boodschap te willen meegeven in communicaties, hetgeen resulteert in ellenlange lappen tekst waar de overbelaste ouder doorheen moet ploegen. Dus: houd instructies kort, en bewaar bemoedigende woorden, beschouwingen etc. voor een apart bericht. Heeft de ouder dan geen tijd, dan kan men dat overslaan zonder instructies te missen.

 

Online instructies/les via zoom of iets. Kinderen voelen zich daardoor meer gebonden aan school en wellicht helpt dit bij hun motivatie. Ze voelen dan meer de sociale druk van de juf.

 

Geef als docent aan wat prio heeft en wat niet. Zodat de lat wat lager komt te liggen.

 

Ga vooral geen reminders sturen per mail met wat nog niet gedaan is. Dan voelt het als strafwerk! 

 

Ik mis vooral controle door de leerkrachten. We zijn nu een aantal weken op weg en de kinderen maken wel werk, maar krijgen (tot nu toe) nooit een terugkoppeling of het goed is gegaan of niet. Daarom voel ik me geneigd om te controleren, terwijl het mooier zou zijn dat leerkrachten daar op individueel niveau aandacht voor zouden hebben.

 

Het zou helpen als we meer telefonisch contact kunnen hebben met de leraren.

 

Dat je belafspraken met ze krijgt, elke week 1X of meer als je daar behoefte aan hebt.

 

Goede communicatie met leerkracht/school via skype, mail etc. over concrete verwachtingen van de lessen.

 

Schep voorwaarden! Er zijn scholen die laptops/chromebooks in bruikleen geven, die van ons niet. Onze kinderen volgen digitaal les, maar m’n man en ik hebben ook de computer nodig. we hebben niet genoeg apparaten om allemaal tegelijk online te kunnen gaan en gezien het feit dat de scholen nog even dicht blijven, baart mij dat zorgen.

 

Het basisonderwijs zou net als voortgezet onderwijs meer gebruik mogen maken van digitaal live onderwijs, teams of zoiets. Nu komt er teveel op de ouders terecht. Het zou fijn zijn als zij enkele uren een digitale les kunnen geven, geeft de ouders lucht voor hun eigen werkzaamheden.

 

Met plezier voldoende leren

Slechts 44% van de ouders merkt dat de kinderen plezier hebben in het maken van hun schoolwerk, waar dit de eerste week van de intelligente lock down nog op 59% lag. Ook hebben de ouders inmiddels minder vertrouwen dat er genoeg geleerd wordt door hun kind(eren).

 

Het is voor iedereen nieuw, het onderwijs doet zijn best! Voor mij is het belangrijk dat leraren inzicht houden in de ontwikkeling van de kinderen. Als ze extra aandacht ergens nodig hebben , hoop ik dit tijdig te horen.ja, een dagstart zou ook helpen. Individueel contact via camera met docenten. Dagoverzicht online beschikbaar.

 

Onze school pakt het goed op met voldoende instructie filmpjes van de leerkrachten en waar nodig online verlengde instructie.

 

School moet de kinderen ook de gelegenheid geven om een toets te doen als een hoofdstuk is afgerond. Hiermee gaat school nu wachten totdat school weer open gaat. In de tussentijd moeten de kinderen dus alles bijhouden om een beetje een goede beoordeling te krijgen als het een zwakkere leerling is. Je doet een kind hiermee tekort.

 

Accepteer met elkaar dat de kinderen op dit niveau blijven hangen. En doe (hopelijk) na de zomervakantie een frisse start. Nu enkel op niveau blijven of aandacht aan dingen die moeilijker waren voor een kind. Niet willens en wetens door blijven modderen.

 

Misschien is het handig als je weet als ouder wat ze allemaal moeten leren in dit jaar, zodat je eventueel extra uitleg kunt geven, wat zijn de leerdoelen? Maar op onze school is de communicatie met school heel open, dus wij kunnen dat gewoon vragen.

 

Meer contact met de juf zelf. Ik zie dat mijn dochter echt opknapt van een foto of filmpje van juf, maar ook het wekelijkse telefoongesprek. Ze mist haar ontzettend, dus elke vorm van aandacht werkt als stimulans. Wellicht een video-chatsessie van 5 min per kind zou al bijdragen aan positieve energie van mijn dochter.

 

Contacturen zijn toch wel fijn. De basisschool is hier met google classroom mee aan het experimenteren. Mijn dochter vindt dit heel erg fijn omdat ze de juf ziet en hoort en een beetje het klassengevoel heeft.

 

Focus alleen op de belangrijke vakken. Duidelijk onderscheid maken tussen verplicht en wat eventueel extra mag. Geef vooral niet teveel mee. Vergeet niet dat het niet te vergelijken is met school omdat het nu eenmaal thuis is en je ook de struggles van thuis ineens op een schooldag hebt. Voor kinderen is dit ook moeilijk.

 

Zorg dat het niet te veel is en geef ook creatieve opdrachten, geef ruimte in opdrachten om hun belevingswereld te beschrijven en tekenen. niet alleen rekenen, taal en lezen.

 

Ik zou op dit moment het leren uit boeken wat meer vervangen door tekenen, knutselen, bakken, meten, wegen etc. opdrachten. Ik denk dat het geheel dan luchtiger blijft en er hier thuis veel meer motivatie is. Mijn dochter van 11 jaar vindt het nl veel leuker om met haar kleine broertje te spelen dan om huiswerk te maken. 

 

Online klassikaal opstarten door juf, meer duidelijkheid qua lesinvulling per dag, ook andere vakken aanbieden als zaakvakken/ topografie. Meer duidelijkheid in balans tussen papieren boekjes taken versus digitale oefensystemen, onderverdeling tussen digitale systemen verduidelijken: hoeveel tijd per dag aan Muiswerk/Gynzy/Squla, en dan specifiek aangeven per vak (dit voorkomt ouder-kind strijd waarbij  het kind alleen kiest voor het digitaal oefenen van de onderwerpen waar zij sterk in zijn).

 

Het mag wel wat spannender dan al die standaard lesjes. Leer je over vlinders& vogels? Ga naar buiten en ga op onderzoek uit, schrijf op wat je ziet. Rijtjes met woorden over spijsvertering.. teken jezelf op een stuk behangpapier en teken het stelsel erin…en wat maatschappelijker. Schrijf een kaart aan iemand die alleen is. Maak een opstel over hoe je het nu zou vinden als je -geen eigen kamer hebt/enig kind bent /geen internet hebt enz.. het is wel erg standaard.

Gepubliceerd in Nieuws en publicaties.