Gezonde leerlingen presteren beter

Het aantal scholen met het vignet Gezonde School steeg in 2017 van 807 naar 876. Om een vignet te krijgen, moet een school aan bepaalde criteria voldoen. Op minimaal één thema moet structureel aan gezondheid gewerkt worden. Het populairst zijn de thema’s ‘bewegen en sport’, ‘welbevinden’ en ‘voeding’.

De afgelopen 10 jaar hebben maar liefst 312.064 leerlingen onze tevredenheidspeiling ingevuld. Wij vroegen de leerlingen ook naar de thema’s ‘bewegen en sport’, ‘welbevinden’ en ‘voeding’.

Bewegen en sport

De trendlijn in onderstaande figuur laat zien dat kinderen de afgelopen 10 jaar iets minder enthousiast zijn geworden over de gymlessen. Gelukkig  vind 87,5% de gymlessen wel echt leuk. 80% van de leerlingen geeft aan op een sportclub te zitten, dit percentage is de afgelopen 10 jaar gelijk gebleven.

Welbevinden

Op het gebied van welbevinden laat de trendlijn weinig verandering zien.  76% van de leerlingen geeft aan het erg naar zijn/haar zin te hebben in de groep.  45% vindt het heel leuk om naar school te gaan.

Voeding

Het eetpatroon van de leerlingen laat de grootste verschuiving zien. Steeds meer leerlingen geven aan ’s ochtends goed te ontbijten. Over de eerste 5 jaar genomen zegt 72,8% van de leerlingen goed te ontbijten. Over de laatste 5 jaar genomen geeft 74,7% aan dit te doen.  Opvallend is wel dat leerlingen steeds vaker aangeven dat ze vinden dat ze niet gezond eten. Voor een deel hangt dit samen met het wel of niet ontbijten, ruim een kwart van de leerlingen die aangeven niet zo gezond te eten, ontbijt niet goed. Bij de gezond etende kinderen is dit een stuk lager, namelijk 3%.

Interessant is dan natuurlijk of leerlingen daadwerkelijk minder gezond eten, of dat zij bewuster omgaan met eten door alle media aandacht omtrent gezond eten.


Relatie tussen leefstijl en schoolprestaties

Uit onze peilingen komt naar voren dat er een (significant) verband is tussen leefstijl en schoolprestaties.  Leerlingen die aangeven gezond te eten, geven ook vaker aan veel te leren op school.  Bijna de helft van de leerlingen die aangeeft gezond te eten vindt het leuk om naar school te gaan. Van de leerlingen die aangeven niet zo gezond te eten is dit maar 28,6%. De gezond etende leerlingen zitten ook vaker op een sportclub (82,4% versus 69,6%).

 

 

Leerlingen die aangeven niet zo gezond te eten voelen zich vaker alleen op school en worden ook vaker gepest. Ook geven zij aan veel vaker moe te zijn op school (41,3% versus 17,1%).

 

 

Bovenstaande resultaten zien we samengevat ook goed terug in het rapportcijfer dat de leerlingen aan de school geven. Leerlingen die vinden dat ze niet zo gezond eten geven de school een gemiddeld cijfer van 7,3. Terwijl leerlingen die vinden redelijk gezond te eten de school een 7,9 geven en leerlingen die gezond eten zelfs een 8,2!


Genoeg redenen om (nog) meer aandacht aan gezonde voeding te besteden op uw school. Wij geven u hieronder wat inspiratie!

Klik hier voor het Factsheet gezonde school

Stichting Wakker Dier heeft lesmateriaal ontwikkeld om leerlingen op een inspirerende manier te laten nadenken over dierenwelzijn en hun dagelijkse voedsel. Dit lesmateriaal (1 les en 1 extra poster opdracht) is gratis te downloaden en te gebruiken.

Hoe gezond is jouw school? Doe hier de test!

Recept! Lekkere én gezonde koekjes om op school te maken.

Nodig:

  • 320 gram rijpe banaan
  • 120 gram havermout
  • 1 tl kaneel
  • 50 gram ongezouten gehakte noten of geraspte wortel

Hoe maak je het:
Pel de banaan en snij deze in plakjes. Pureer de banaan met een staafmixer of prak hem zeer fijn met een vork. Voeg de havermout toe en spatel door de gepureerde banaan. Voeg dan de kaneel en noten (of wortelrasp) toe. Spatel dit gelijkmatig door het deeg. De koekjes behouden hun vorm tijdens het bakken, dus maak ze zeker niet te dik. Je kunt met de hand balletjes maken en die dan plat drukken. Bak de havermout banaan koekjes in 15 minuten op 180 graden. De koekjes worden niet helemaal knapperig, maar blijven iets zachter.

Eet smakelijk!

Gepubliceerd in Publicaties.