Arbeidsmarkt communicatie

Door het lerarentekort in het onderwijs is het belangrijk goed na te denken over de aanpak van arbeidscommunicatie. Dit is communicatie met potentieel personeel en met instellingen/personen die voor de school van belang zijn bij het aantrekken van goed personeel.

Het doel van arbeidscommunicatie is het invullen van vacatures en zichzelf positioneren als een aantrekkelijke werkgever.

Personeelsadvertentie

Zorg dat de advertentie het gewenste imago van de school uitdraagt zowel in beeld als in de tekst. Let er ook op dat de huisstijl consistent wordt toegepast. Een personeelsadvertentie bestaat meestal uit de volgende onderdelen:

  • Informatie over het bedrijf
  • Naam van de functie
  • Informatie over de functie
  • Functie-eisen
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Informatie over de sollicitatieprocedure
  • Contactgegevens bedrijf

Andere wervingsmogelijkheden

  • Internet bijvoorbeeld via uw eigen site, vacaturebanken etc.
  • Schakel de eigen medewerkers in op te werven onder familie en vrienden
  • Banenbeurzen waar mogelijk geïnteresseerden komen
  • Open dagen of evenementen
  • Affiches op opleidingsinstituten
  • Contacten met scholen geef bijvoorbeeld een workshop of gastles