Relatiegeschenken

Het aanbieden van een relatiegeschenk is een goed middel om waardering te laten blijken en de band met klanten te versterken. Een relatiegeschenk kan dan ook worden beschouwd als een communicatiemiddel, een instrument om een boodschap over te brengen zoals: wij zijn erg blij met u als klant en hopen dat onze relatie nog lang in stand blijft. Een goede relatie kan zorgen voor groei en aanwas van nieuwe klanten. Het opbouwen en behouden van een goede relatie is daarom erg belangrijk.

Aandachtspunten

  1. Bedenk goed wat de organisatie met de relatiegeschenken wil uitstralen.
  2. Laat het relatiegeschenk opvallend en verrassend zijn. Zoek een origineel geschenk en het moment van de schenking (bijvoorbeeld een vakantiepakket in half juni).
  3. Zorg voor een persoonlijke touch. Schrijf een persoonlijke kaart of breng het relatiegeschenk persoonlijk rond.
  4. Stem het relatiegeschenk af op de persoon die het ontvangt. Dit laat zien dat u de relatie belangrijk vindt en hier aandacht aan besteedt.
  5. Laat het niet op een omkoopactie lijken, wees bescheiden. Laat het geschenk niet te verplichtend overkomen.
  6. Is er plaats voor het logo op het geschenk? Waar?
  7. Wat is de levertijd?
  8. Wat zijn de kosten?
  9. Hoe wordt het relatiegeschenk geleverd? Post, koerier of persoonlijk.