Website

De website van een school is natuurlijk voor de eigen ouders een bron van informatie, maar ook de oriënterende ouder moet er terecht kunnen voor informatie over de visie/missie, de identiteit en onderwijs van de school. Naast actuele informatie over projecten en excursies, moet er dus ook meer algemene, vaste informatie op te vinden zijn. Hoe krijg je deze informatie goed weergegeven op een website? Steve Krug, een internetgoeroe, vat zijn opvatting daarover samen in de slogan ‘Don’t make me think’. Het gaat mis als de gebruiker moet nadenken over wat hij moet doen. Als elke stap voor zich spreekt en hij niet hoeft na te denken, is hij bereid om tijd op een website door te brengen. Als de gebruiker bij elke stap moet denken ‘wat moet ik nu doen?’ of ‘waar dient deze knop eigenlijk voor’, is de kans groot dat hij afhaakt.

Tips voor een goede website

  • Gebruik een duidelijke visuele hiërarchie. De belangrijkste dingen zijn visueel groter dan de kleinere dingen. Zorg voor een rustig beeld en verdeel de pagina in duidelijke secties.
  • Maak gebruik van voor de gebruiker bekende conventies. Gebruik bijvoorbeeld gewoon ‘zoeken’ als tekst voor de button naast een zoekveldje en noem de homepage gewoon ‘home’ of ‘start’.
  • Maak duidelijk wat klikbaar is en wat niet. Gebruik bijvoorbeeld alleen onderstreepte woorden als er ook op geklikt kan worden, of maak buttons.
  • Zorg voor een goede navigatie. Een goede navigatie bevat impliciet de instructies en de opties die voorhanden zijn. Het moet voor de gebruiker duidelijk zijn waar hij zich op de site bevindt en hoe hij weer terug kan keren naar vorige pagina’s.
  • Vermijd overbodige tekst en overbodige instructies. Zorg dat de homepage niet te druk wordt.

Stappenplan opzetten website

  1. Doel bepalen: wat voor informatie? Voor welke doelgroepen?
  2. Strategie bepalen: maak een doelgroepenprofiel en bepaal hoe je de doelgroep het beste kunt informeren.
  3. Budget bepalen: bereken uren websitebouw, uren content leveren, actueel houden en kosten voor promotie van de site.
  4. Site bouwen: wie bouwt de site? Wat moet de site uitstralen? Aan welke huisstijlregels moet worden voldaan? Wat voor structuur?
  5. Inhoud en onderhoud: zorg dat de site interactief is en de informatie biedt die de doelgroep zoekt. Houd de inhoud van de site actueel.
  6. Organisatie: wie is de webbeheerder? Wie is de webmaster (technisch beheer)?
  7. Intern en extern bekendmaken van de website.