1. De ouder-faciliterende school
Is markt- en klantgericht en komt ouders tegemoet met:
- Langere openingstijden
- Opvang voor, tijdens en na schooltijd
- Veel inspraak van ouders
- Veel participatie van ouders
2. Maatschappelijk geëngageerde school
Sluit met een sterk maatschappijkritisch lesprogramma aan bij emancipatoire normen en waarden van ouders. Besteedt aandacht aan:
- Milieuvraagstukken
- Derde wereldproblematiek
- Multi-etniciteit
- Informatie/communicatietechnologie
- Wereldoriëntatie
3. De Orthodox Confessionele school
Zoekt de veilige bescherming van de eigen godsdienstige identiteit. Kenmerken:
- Sterk ontwikkelde eigen missie en visie
- Streng in de leer
- Eigen identiteit in alle onderdelen van het schoolleven uitgewerkt
- Traditioneel, ordelijk, streng en degelijk
4. De pedagogische school
Creëert een warm, beschermd en veilig leer en leefklimaat voor leerlingen en leerkrachten. Onderscheidt zich door:
- Belang relatie leerling – leraar
- Belang relatie leerlingen onderling
- Genegenheid en geborgenheid als belangrijke conditie voor het leren
- Gericht op sociaal/emotionele ontwikkeling
5. De ‘one issue’ school
De school heeft één kenmerkend onderdeel van het programma dat ouders aantrekt. Ook wel vergelijkbaar met de magneetschool. Voorbeelden van ‘issues’:
- Sport
- Kunstzinnige vorming
- Milieu
- Internationalisering
- Informatica
- Snelle doorstroom VWO
6. De ‘zonder franje’ school
Hier staat cognitieve ontwikkeling centraal. Neigt naar no nonsens benadering.
Kenmerken:
- Orde en regelmaat
- Gedisciplineerde verhouding leerling – leraar
- Prestatie- en resultaatgericht
7. De Gewone school
Dit schooltype heeft een modaal lesprogramma met een traditionele organisatie en leerkrachten die gewoon goed hun best doen met hart voor de zaak. Kenmerken:
- Gewoon degelijk onderwijs
- Geen duidelijke kenmerken waarop men zich profileert
- Naar binnen, op het werk gericht
- Het lesgeven komt op de eerste plaats