Duur: 2x 1 middag van 13.00 tot 17.00u
Deelnemers: ca 10 directie/mt-leden van maximaal 5 scholen
Uitvoering: Ronald Dulmers van Scholen met Succes (SmS)
Leermiddelen: elke school krijgt het werkboek marketing en profilering alsmede het boek schoolprofilering.
Doelstelling
Via twee middagen rond het thema marketing en profilering willen we een uitwisseling van mogelijkheden creëren om het verhaal van elke school scherper te krijgen en gericht naar buiten te brengen. Gewenste opbrengst is een aanzet tot marketingcommunicatieplan met (als bijlage) een beschrijving van het kernverhaal/het profiel van de school.
Traject
Communicatiemiddelenanalyse
In de voorbereidingsfase wordt (door SmS) per school een beknopte communicatiemiddelenanalyse gemaakt waarin website, schoolgids en nieuwsbrief (evt. folder en kalender) worden beoordeeld op professionaliteit en op profileringskracht.
Marktanalyse
Daarnaast voert Scholen met Succes een beknopte marktanalyse uit waarin concurrentiepositie, marktaandeel en leerling-spreiding staat aangegeven. Tevens vult de directeur een inventarisatieformulier marktsituatie in met vragen over de school en de marktomgeving.
Profielrichting en aanzet profielschets
In de tussenfase worden de resultaten uit de eerste middag door de school verwerkt en vertaald naar deel 1 van marketingplan. Tevens wordt het hulpmiddel profielschets door MT en evt. teamleden ingevuld en opgestuurd naar Scholen met Succes.
Marketingcommunicatieplan
In de implementatiefase stelt de directie (met mt) het marketing/communicatieplan op. Men kan daarbij ondersteuning krijgen vanuit de Gratis helpdesk van Scholen met Succes. Op aanvraag kan er periodiek overleg per mail of telefoon plaats vinden.
Maand 1 | Maand 2 | Maand 3 | Maand 4 | Vervolg |
---|---|---|---|---|
Voorbereidings- fase | Middag 1: onderzoek en analyse | Tussenfase | Middag 2: profilering en communicatie | Implementatie fase |
Invullen formulier marktsituatie (dir). Marktanalyse (SmS) |
Huidige marktsituatie | Invullen deel 1 van het marketingplan | Presentatie profielrichting/ kernverhaal | Opstellen plan van aanpak marketing- plan |
Analyse communicatie-middelen (SmS) | Huidige communicatie | Invullen hulpmiddel profielschets | communicatie-middelen-mix | Helpdesk: Ondersteuning bij actieplanning |
Leesopdracht uit werkboek | Elevator pitch Doelstellingen Strategierichting |
Leesopdracht uit werkboek | Actieplanning | evt) Periodiek overleg per mail of telefoon |
Programma middag 1: onderzoek en analyse
13.00 | Opening | |
13.05 | Introductie onderzoek en analyse (ppt-presentatie) Vragen en discussie |
|
13.30 | Presentatie marktpositie per school Schets door SmS, reactie door school, vragen door overige deelnemers |
|
14.30 | Doelen en strategie Formuleren marketingdoelen en strategie |
|
15.00 | Koffie/thee pauze | |
15.15 | Elevator pitch (het kernverhaal van de school in 1 minuut, speeddate) Per school pitch uitschrijven |
|
15.35 | Presentatie communicatiemiddelen per school Schets door SmS, reactie door school, vragen door overige deelnemers |
|
16.30 | Actieplan Formuleren actiepunten mbt communicatie |
|
17.00 | Afspraken en afsluiting |
Programma middag 2: profilering en communicatie
13.00 | Opening | |
13.05 | Introductie profilering (ppt-presentatie) Vragen en discussie |
|
13.30 | Presentatie profielrichting per school Schets door SmS, reactie door school, vragen door overige deelnemers |
|
14.30 | Ontwikkeldoelen Formuleren ontwikkeldoelen profilering |
|
15.00 | Koffie/thee pauze | |
15.15 | Introductie communicatie (ppt-presentatie) Vragen en discussie |
|
15.35 | Marketing/communicatieplan Samenstellen middelenmix Opstellen persplan Planning activiteiten |
|
16.15 | Presentatie hoofdlijnen marketing/communicatieplan Analyse huidige situatie (marktsituatie) Doelstelling, strategie, doelgroep Actieplan mbt middelenmix, pers en publiek |
|
17.00 | Afspraken en afsluiting |
Meer weten of deelnemen? Neem contact met ons op: